Poradnik kierowcy

Podczas jazdy pamiętaj o odpowiednim zachowaniu. Nie wprowadzaj „na pokładzie” nerwowej atmosfery, bo może to doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Bądź dżentelmenem: Droga to nie pole walki! Nie traktuj wyprzedzenia innego pojazdu ambicjonalnie. Dżentelmen nie musi w ten sposób potwierdzać swoich umiejętności za kierownicą.

Zwracaj uwagę na kierowców włączających się do ruchu. Życzliwe zachowanie na drodze pozwala zwiększyć bezpieczeństwo. Przy zwężeniach drogi z dwóch pasów na jeden najlepiej zastosować system „na zamek błyskawiczny”, czyli jeden pojazd z lewego pasa, drugi z prawego. Korek szybciej się rozładuje i nikt nie będzie zdenerwowany.

Przewiduj reakcje innych użytkowników drogi i bądź dla nich życzliwy.

Uśmiech czyni cuda!

Jazda na zakręcie


Przed zakrętem oceń, czy nie jedziesz za szybko i dobierz odpowiedni bieg. Staraj się nie przejeżdżać zakrętu na luzie ani z wyciśniętym sprzęgłem. Na zakręcie większa część masy pojazdu spoczywa na dwóch zewnętrznych kołach. Dlatego zwracaj uwagę na tor jazdy i unikaj żwiru i piasku, które mogą być na poboczu.

Na zakręcie: Dobierz tor jazdy tak, żeby był możliwie łagodny i nie wymagał gwałtownych ruchów kierownicą. Jedź od zewnętrznej krawędzi swojego pasa ruchu poprzez wewnętrzną krawędź w środku zakrętu i znów zewnętrzną na wyjściu.

Staraj się nie odrywać rąk od kierownicy. Pracuj ręką wewnętrzną do zakrętu: tą, która utrzymuje samochód na właściwym torze jazdy.

Wychodząc z zakrętu, popuszczaj lekko kierownicę. Spowoduje to łagodniejsze wychodzenie z łuku.

Jazda w trudnych warunkach


W naszej szerokości geograficznej śnieg, deszcz i mgła są częstą przyczyną trudnych warunków na drodze. Na mokrej, zaśnieżonej nawierzchni, przy ograniczonej widoczności zdarzają się największe karambole. Prowadząc samochód w takich warunkach, maksymalnie się skoncentruj.

Kiedy widoczność jest słaba: Włącz światła. Podobnie jak nocą, najważniejsze jest, by Twój samochód był widoczny!
Zachowaj odpowiednią odległość od samochodu jadącego przed Tobą. Nigdy nie staraj się dotrzymać tempa szybszemu pojazdowi, podróżuj ze swoją prędkością.

Aquaplaning to sytuacja, kiedy bieżnik opony nie odprowadza nadmiaru wody pod kołami i auto ślizga się. Zdarza się to dość często na drogach z koleinami. Jeśli zmieniasz pas ruchu, staraj się „przeciąć” koleinę na wprost, pod jak największym kątem. Rób to delikatnie!

Zwróć uwagę na tor jazdy: zawsze trzymaj się prawej strony. Pamiętaj: najgorszą przyczepność masz na oblodzonej i zaśnieżonej nawierzchni, przez co wydłuża się droga hamowania i bardzo łatwo stracić kontrolę nad pojazdem. Staraj się prowadzić delikatnie, bez zbędnych, gwałtownych ruchów.

Hamowanie pulsacyjne


Uważaj, by w trakcie hamowania nie doprowadzić do zablokowania kół. Samochód straci wtedy sterowność, a Ty będziesz pędzić w stronę przeszkody bez możliwości wykonania manewru.

Odzyskaj kontrolę: W sytuacji awaryjnej wielu kierowców wciska pedał hamulca i czeka, co się stanie. Przeważnie kończy się to wypadkiem. Na moment odpuść hamulec i spraw, aby auto Cię posłuchało i stało się sterowalne!
W takiej sytuacji pomocny będzie system ABS, który wykona za Ciebie „hamowanie pulsacyjne”, czyli na zmianę ostre hamowanie i odpuszczanie.

Podczas manewru z ABS-em skup się na kierowaniu, resztą zajmie się komputer.
Pamiętaj jednak, że ABS nie gwarantuje zatrzymania się pojazdu w odpowiednim miejscu. Powoduje jedynie, ze samochód zachowuje się optymalnie, kiedy Ty wciskasz pedał hamulca.

Wyprzedzanie


Wyprzedzanie to manewr trudny i niebezpieczny. Wymaga wielu umiejętności: oceny prędkości kilku pojazdów, szybkiego przyspieszania, precyzyjnego prowadzenia i dobrania optymalnej prędkości. Trzeba też pamiętać o przepisach i zasadach bezpieczeństwa.

By wyprzedzanie było bezpieczne: Zanim zaczniesz manewr, upewnij się w szczególności, czy masz odpowiednią widoczność i dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu, czy kierujący, jadący za nami, nie rozpoczął wyprzedzania, czy kierujący, jadący przed nami na tym samym pasie ruchu, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania innego pojazdu, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu. Wyprzedzaj lewą stroną, z prawej nikt się Ciebie nie spodziewa!

Spójrz daleko w przód, oceń prędkość pojazdów i odległość między nimi, włącz kierunkowskaz, by zasygnalizować: „Uważaj, zaraz cię wyprzedzę!”

Kierujący pojazdem jest obowiązany przy wyprzedzaniu zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza bezpieczny odstęp od wyprzedzanego pojazdu lub uczestnika ruchu, szczególnie, gdy wyprzedzasz pojazd jednośladowy (rowerzysta, motocyklista) lub kolumnę pieszych odstęp ten nie może być mniejszy niż 1 m.

Nie wyprzedzaj przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi, na torach kolejowych, pasach dla pieszych i skrzyżowaniach.

Kierowcy aut wyprzedzanych!

Nie zwiększajcie prędkości, dajcie się bezpiecznie wyprzedzić!

Jazda nocą


Każdy z nas czasem zmuszony jest podróżować nocą. Aby taka jazda była sprawna i bezpieczna, trzeba sobie uświadomić, że nocą nawet proste manewry, takie jak omijanie, kryją niebezpieczeństwo.

By noc była bezpieczna: Staraj się być widocznym i jak najwięcej widzieć. Dbaj o czystość reflektorów i szyb, szczególnie jesienią i zimą.

Jeżdżąc nocą, zwłaszcza w terenie niezabudowanym, bądź podwójnie uważny. Możesz spotkać niewidocznych pieszych, rowerzystów, a nawet nieoświetlone furmanki. Nie bój się korzystać z długich świateł. Im większa oświetlona przestrzeń przed Tobą, tym bezpieczniej. Nie oślepiaj jednak innych!

Bądź czujny i obserwuj innych uczestników ruchu. Może się zdarzyć, że ktoś zaśnie za kierownicą.

Unikaj zbyt długiego podróżowania nocą. Jeśli się to zdarzy, rób przerwy na odpoczynek i chwilę gimnastyki. Poleca się też jedzenie plasterków cytryny jako wypróbowany sposób na chwilowe orzeźwienie. Pamiętaj: nic nie zastąpi krótkiej drzemki.

Utrzymanie przyczepności


Opony są jedynymi punktami styku samochodu z nawierzchnią. Należy więc dbać, by były w dobrym stanie, i regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach oraz stopień zużycia bieżnika.

Trzymaj kurs: Pamiętaj, że bieżnik służy do odprowadzania nadmiaru wody i błota pośniegowego. Jego stan ma duży wpływ na to, jak samochód trzyma się drogi. Moja rada: zmieniaj opony na nowe wcześniej niż zaleca kodeks.
Przyczepność jest dużo gorsza, jeśli zbyt szybko bierzesz zakręt lub zbyt gwałtownie hamujesz na mokrej nawierzchni lub żwirze.

Sprawdzaj stan zawieszenia, a szczególnie stopień zużycia amortyzatorów. Od nich w dużej mierze zależy, czy Twoje opony optymalnie stykają się z nawierzchnią.

Pamiętaj, że przeciętny samochód osobowy waży około 1,5 tony. Taka masa powyżej pewnej prędkości jest trudna do opanowania, nawet jeśli Twój pojazd jest wyposażony w elektroniczne systemy kontroli jazdy. Tracąc przyczepność, tracisz panowanie nad pojazdem. Praw fizyki nie zmienimy!

Przewidywanie za kierownicą


W czasie jazdy wiele sytuacji może Cię zaskoczyć, a problemy mogą pojawić się w każdej chwili. Dlatego warunkiem dobrej i bezpiecznej jazdy jest zachowanie maksymalnej ostrożności, czujności i koncentracji.

Nie daj się zaskoczyć: Patrz daleko w przód. W ten sposób ogarniesz wzrokiem większą przestrzeń i wcześniej zobaczysz i zareagujesz na to, co robią inni uczestnicy ruchu. Zawsze patrz na koniec zakrętu, bo i tak intuicyjnie wyczujesz przestrzeń tuż przed sobą.

Prowadząc samochód, skoncentruj się na tej czynności. Problemy i marzenia zostaw za drzwiami pojazdu…
Zawsze wrzucaj odpowiedni bieg w stosunku do prędkości, by silnik pracował na optymalnych obrotach. Zachowaj też bezpieczną odległość od innych pojazdów.

W terenie zabudowanym, kiedy nie przyspieszasz, staraj się mieć prawą nogę w gotowości by w każdej chwili wcisnąć pedał hamulca. Dzięki temu szybciej zareagujesz, jeśli na przykład pieszy wtargnie Ci na drogę.