Lekcja 1: Jazda optymalnym torem jazdy

Podczas jazdy bardzo przydatną umiejętnością jest szybkie i bezpieczne pokonywanie zakrętów bez zrywania przyczepności. Ale zacznijmy od podstaw – Każdy zakręt składa się z trzech części. Nazywamy je: wejście w zakręt, szczyt zakrętu i wyjście z zakrętu. Wejście to miejsce, w którym zaczynamy skręcać kierownicą. Szczyt to wewnętrzna część zakrętu w miejscu gdzie zakręt przestaje się zacieśniać i zaczyna się otwierać. Wyjście z zakrętu to po prostu miejsce, w którym pojazd jedzie już prosto.

Z jaką prędkością da się wejść w zakręt?

W szybkiej jeździe sportowej liczy się jak najwyższa prędkość na wyjściu z zakrętu lub jak najwyższa prędkość na wyjściu z ostatniego zakrętu w serii zakrętów. Prędkość wejścia w zakręt oraz prędkość z jaką pokonujemy środek zakrętu powinny być niższe niż prędkość wyjścia z zakrętu – prędkość na prostej za zakrętem.

O prędkości na wyjściu z zakrętu decyduje linia, po której poruszamy się w zakręcie czyli tor jazdy. Zasadniczo, najszybszy tor jazdy to taki, który łagodzi zakręt, czyli zmniejsza jego kąt. A ponieważ pojazd jest w stanie poruszać się po szerokim łuku z dużo większą szybkością niż po ciasnym, najkrótsza droga pokonania zakrętu rzadko kiedy bywa najszybsza.

Obrazek poniżej to: 90-o stopniowy zakręt w prawo – Przerywana linia przedstawia geometryczną linię pokrywającą się z zakrętem. Linia ciągła, przedstawia wyścigowy tor jazdy dążący do wyprostowania zakrętu.




W miarę szybkiej jazdy pozostaje zatem jazda optymalnym torem jazdy.

W uproszczeniu, technika pokonywania zakrętów gokartem sprowadza się do:

  • wchodzenia w zakręty od zewnętrznej, dojeżdżania do szczytu zakrętu, a następnie ponownego powrotu do zewnętrznej zakrętu;
  • wykorzystywania każdego dostępnego centymetra toru;
  • pokonywania serii zakrętów tak, aby mięć jak najwyższą prędkość na wyjściu z ostatniego zakrętu w serii, co w praktyce oznacza, że w pierwszy zakręt w serii lepiej wjechać raczej wolniej, niż raczej szybciej;
  • prostowania zakrętów w maksymalnym stopniu – czasami istnieje możliwość pokonania szykany lub następujących po sobie zakrętów przejeżdżając po prostu przez ich środek niemalże w linii prostej.
  • unikania poślizgu – jeśli wydaje ci się, że jedziesz idealnym torem jazdy, a gokart mimo wszystko uślizguje się spróbuj pokonać zakręt trochę szerzej – łagodniejszym łukiem; lepiej nadrobić nieco drogi, ale wyjechać z zakrętu z większą prędkością.

opracował: Rafał Kiwior