Jesień – Zima to okres występowania szeregu charakterystycznych utrudnień w ruchu drogowym:
- duża zmienność warunków atmosferycznych (również w ciągu doby) i temperatury oscylujące wokół 0 stopni Celsjusza,
- znaczne ograniczenie widoczności (krótki dzień, mgły, opady deszczu i śniegu),
- śliska nawierzchnia (opady atmosferyczne, gołoledź, liście i inne zanieczyszczenia np. błoto nanoszone przez inne pojazdy itp.,
Aby w tych warunkach bezpiecznie dotrzeć do celu niezbędne jest zachowanie wysokiego poziomu koncentracji – uwagi na prowadzeniu samochodu (ograniczamy lub rezygnujemy z jednoczesnego wykonywania innych czynności, a w dłuższej podróży dbamy o regenerację sił poprzez częstsze (nawet bardzo krótkie) przerwy w jeździe).
Pamiętajmy również, bezpieczna jazda to przede wszystkim umiejętność właściwego rozpoznawania warunków na drodze i unikania sytuacji niebezpiecznych, a nie tylko umiejętność prawidłowej reakcji w sytuacjach ekstremalnych.
W jesienno-zimowe szarugi aby bezpiecznie podróżować po drogach warto przestrzegać następujących zasad:
– „widzę i jestem widoczny na drodze” – a więc dbamy o czyste szyby, sprawne wycieraczki, czyste i prawidłowo wyregulowane światła, odpowiednia ilość zimowego płynu do spryskiwaczy,
– „myślę i przewiduję zdarzenia na drodze” – czyli zwracam baczną uwagę na otoczenie drogi:
– sąsiedztwo zbiorników wodnych, teren pagórkowaty, las – to możliwość lokalnej gołoledzi, zanieczyszczeń nawierzchni (piasek, błoto, śnieg, woda spływająca ze wzniesień), ograniczeń widoczności, uwaga na czarny lód itd.,
– konfiguracja drogi – mosty, wiadukty, to także zwiększone ryzyko zmiany przyczepności nawierzchni,
– zmiany temperatury powietrza w różnych porach doby,
– zachowanie innych kierowców (są niezwykle cennym sygnałem ewentualnej zmiany warunków na drodze),
– unikam sytuacji niebezpiecznych, a więc:
* dostosowuję prędkość pojazdu do warunków drogowych,
* zwiększam odstęp pomiędzy pojazdami,
* dbam o właściwe ciśnienie i rodzaj opon (zimowe) w swoim samochodzie,
* wszelkie manewry wykonuję z większym marginesem bezpieczeństwa,
* zachowuję rezerwę na nieprzewidziane reakcje innych użytkowników drogi.